Breinleren
Leerlingen verschillen in aanleg, maar we zijn van mening dat alle leerlingen kunnen ontwikkelen. Ieder op zijn niveau. Om die reden is ‘growth mindset’ één van de zes pijlers van ons onderwijs en besteden wij regelmatig aandacht aan de ‘mindset’ om de bewustwording bij de leerlingen hierover te vergroten. Zo leren de leerlingen het verschil tussen een fixed en een growth mindset.
Een andere pijler is ‘executieve functies’. De executieve functies heb je nodig om in het dagelijks leven zelf aan het roer te staan en te weten wat er om je heen gebeurt. De executieve functies zijn opgebouwd uit verschillende cognitieve functies, ook wel denkbouwstenen genoemd.
In groep 3 en 4 starten we met inzicht geven in hoe je hersenen sterker kunt maken. Wat kun je zelf doen? We oefenen samen; je hoeft namelijk iets niet in één keer te kunnen. Denk bijvoorbeeld aan leren fietsen. Dit ging niet van de een op de andere dag maar door te oefenen en met hulp van je ouders. Daarnaast leren de kinderen wat een bepaalde denkbouwsteen inhoudt en ook hoe én wanneer ze deze kunnen inzetten. Door deze denkbouwsteen bewust aan te leren kunnen leerlingen deze vervolgens ook gericht inzetten tijdens het leren. In groep 5 wordt gestart met de overstap naar de executieve functies. We maken hiervoor gebruik van de boot als metafoor. Richting de bovenbouw zien wij dat de kinderen steeds meer eigenaar worden van hun eigen leerproces en dat de kennis over de cognitieve / executieve functies hen helpt bij het ontwikkelen van een positief en reëel zelfbeeld.